home
werkwijze
voortgezet onderwijs
basisonderwijs
rapportages en tarief
reviews
contactgegevens

Werkwijze

De meeste kinderen komen één keer per week naar mij toe voor individuele begeleiding gedurende een uur, maar soms is twee keer een uur gewenst.

Ik zorg voor een gezellige ontvangst met iets lekkers te eten en te drinken. Dan praten we even over de afgelopen week en evalueren we of de hulp effectief was. Bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs bespreken we vervolgens kort de behaalde resultaten, die ik nauwgezet volg via de schoolsites. We kijken, vaak aan de hand van de agenda op de schoolsite, wat er verbeterd en gedaan moet worden en wat voor toetsen er aankomen.

Hierna volgen de instructiemomenten. Tussen de instructiemomenten door vraag en kijk ik steeds of het kind het aangebodene nu kan toepassen.

Voor sommige leerlingen is (ook) het maken van huiswerk en het leren voor grote toetsen een probleem. Ik help met de aanpak. We kunnen daarvoor een planning maken. Het is de bedoeling dat ze deze vaardigheden zelf gaan beheersen en toe kunnen passen bij hun verdere studie. Bovendien kan ik ze leren te leren. Ze weten vaak niet hoe je het meest effectief woordjes, zinnetjes of een tekst leert. Ik bekijk welke leerstrategie bij hen en bij het leerstofgebied past.

De instructie is de basis waarop er later zelfstandig verder gewerkt kan worden. We bespreken de aanpak en maken eventueel een planning op papier. We kijken ook of we moeten plannen voor repetities en andere toetsen in de komende week.

Ik probeer uw kind te stimuleren en te motiveren, waardoor het zelfvertrouwen groeit en eventuele faalangst verdwijnt. Vaak groeit het zelfvertrouwen ook nog door de verbeterde schoolresultaten.